Częste pytania odnośnie tramwaju między Słubicami i Frankfurtem nad Odrą

Brakuje tutaj jeszcze jakiegoś ważnego pytania, które jest często zadawane? Proszę je nam przesłać:
pro-tram@gmx.net

• Ile pieniędzy dołożyłaby UE?
Na projekt wspólnej linii tramwajowej Słubice i Frankfurt (nad Odrą) mogą uzyskać maksymalną dotację w wysokości 85%. Transgraniczne projekty, które zostaną złożone i zatwierdzone w Euroregionach z programu Interreg IVa (3 cel Europejskiej Terytorialnej Współpracy) mogą otrzymać dotację UE jako część finansowania do wysokości 85% kosztów całkowitych (do 2007 było to tylko 75%).

• Na ile jest prawdopodobne to, że UE rzeczywiście przyzna dotacje w pełnym zakresie?
Eksperci oraz politycy, także z Brukseli, już o tym zapewniali oraz zachęcają Słubice i Frankfurt (nad Odrą) do stworzenia transgranicznej komunikacji miejskiej. Naturalnie, wnioski o dotacje muszą być kompletne i odpowiadać celom i priorytetom programu. Wymagania te spełnia przekraczający Odrę tramwaj. Ostatecznie decyduje komisja prowadząca Programu Operacyjnego Polska (Województwo Lubuskie) – Brandenburgia – 2007-2013.

• Co może być finansowane z pieniędzy z UE i jakie koszty muszą pokryć same miasta?
Suma dotacji wynosi 85% całego kosztu. To znaczy, że Słubice i Frankfurt (nad Odrą) muszą wspólnie pokryć 15% kosztów. Każde miasto musiałoby wesprzeć w tym zakresie inwestycje odbywające się na jego obszarze. Nie można się jednocześnie ubiegać o dotacje na autobus i tramwaj. Dotacje mogą zostać zdobyte tylko na budowę infrastruktury. Autobusy nie mogą być dofinansowane.
• Jakie dalsze koszty /koszty eksploatacji powstaną dla obydwu miast?
Każde miasto musiałoby pokryć koszty na własnym terenie. Miasto Słubice musiałoby pokryć koszty na swoim odcinku do połowy mostu, uzyskując dzięki temu komunikację miejską. Dla Frankfurtu byłby to tylko odcinek od Magistrale do polowy mostu, dlatego koszta eksploatacji w tym przypadku może by nie wzrosły, względnie nawet spadły dzięki korzystniejszemu poprowadzeniu linii.

• Czy autobus nie jest bardziej elastyczny w poprowadzeniu linii?
Nie. Zarówno autobus jak i tramwaj musi jeździć według rozkładu jazdy i nie może krążyć po wszystkich ulicach. Jego ruch musi zostać również zatwierdzony. Tak samo jak tramwaj i autobus wymaga wcześniejszych uzgodnień, w szczególności jeśli miałby przekraczać granice. Po stronie polskiej decyduje o tym rząd w Warszawie. Przez to autobus traci dużo z elastyczności, którą można by było po nim oszczekiwać.

Czy nie można zbudować szybciej linii autobusowej?
Na budowę linii autobusowej potrzebna jest zgoda obu miast. Dopóki nie ma takiej zgody, to nie ma możliwości aby autobus mógł jeździć. Nawet gdyby miasta zdecydowały się na autobus to muszą być najpierw spełnione wymagania zapewniające bezproblemowy ruch. I tak np. należy umieścić przystanki, i rozbudować w części dosyć wąskie ulice w Słubicach. Przez to skraca się wyraźnie czasowa przewaga w stosunku do budowy linii tramwajowej. Wraz z administracyjnymi wymaganiami (pozwoleniami itd.) oczekuje się, ze wspólna linia autobusowa nie jest wcale szybsza do zrealizowania.

• Gdzie powinna przebiegać obecnie planowana trasa?
Dotychczas nie ma jeszcze aktualnych, sztywno ustalonych planów. Pierwszy plan z roku 2006 przewidywał jednotorową trasę przez Słubice koło Collegium Polonicum, akademików i małego bazaru. Obecnie wielu popiera włączenie do linii także kompleksu sportowego i bazaru. Konkretne plany będzie przedstawiało studium, które jest właśnie opracowywane.

• Czy Słubice nie są za małe na żeby posiadać własną linie tramwajową?
Wręcz przeciwnie. Poprzez stworzenie nowej linii tramwajowej zwiększyłby się i zoptymalizował zasięg sieci komunikacji publicznej, poprawiając wydajność tramwaju. Słubice z 20.000 mieszkańców mogłyby powiększyć rzesze potencjalnych pasażerów.

• Jeśli dużą grupę użytkowników linii tramwajowej stanowiliby studenci Viadriny, to płaciliby oni dodatkowo, czy koszta byłyby pokryte w ramach biletu semestralnego?
Linia tramwajowa byłaby włączona w sieć związku przedsiębiorstw komunikacyjnych Berlin-Brandenburg i tym samym objęta by była biletem semestralnym. Studenci finansowaliby bilet opłacając bilet semestralny. Dodatkowa oplata nie jest przewidziana.
• Czy ulice w Słubicach nadają się do tego żeby mógł tu jeździć tramwaj?
Obecne warunki drogowe rzeczywiście nie wszędzie nadają się do wyłożenia szyn. Jednak położenie szyn może zostać połączone z modernizacją odpowiednich ulic, co byłoby tańsze dla Słubic niż sam remont ulic. Tak czy owak miasto Słubice chciałoby gruntownie wyremontować najważniejsze ulice w centrum miasta i sensownie mogłoby to połączyć z położeniem torów.

• Co się stanie z mało używaną linią na Lebuser Vorstadt (Przedmieście Lubuskie)?
Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne jest zobowiązane do optymalizacji sieci linii tramwajowych. Ta linia jest mniej rentowna i rozważane jest zmniejszenie częstotliwości kursowania. Na tym odcinku musiałaby zostać zbudowana nowa pętla tramwajowa. Pytanie tylko: czy w perspektywie zamknięcia tej linii, budować nowa pętle za 1,2 miliony na Berliner Straße (dosł. ul. Berlińska), czy prowadzimy tory do Słubic, aby móc otrzymać 85% dofinansowania z UE i otwieramy dla wielu pasażerów drogę do centrum Słubic. Z tej trasy skorzystałoby zdecydowanie więcej Frankfurtczyków/Frankfurtek, Słubiczan/Słubiczanek i przyjezdnych, co polepszyłoby opłacalność tramwaju.

• Czy autobus nie jest tańszy?
Nie. Analiza rentowności z 2004 dowodzi, ze tramwaj stanowi opłacalną alternatywę i w sumie może zmniejszyć finansowe zapotrzebowanie dla komunikacji miejskiej we Frankfurcie. Rentowność środka transportu zależy od wielu czynników. Należą do nich m.in. koszta pojazdów i obsługi, liczba podróżnych, poprowadzenie linii oraz częstość obsługi. Z dotychczasowych analiz wynika, że odcinek przez Słubice może być obsłużony posiadanymi tramwajami, podczas gdy autobus wymagałby stworzenia nowej linii i nabycia pojazdów.

• Musimy zrezygnować całkowicie z trasy na Lebuser Vorstadt (dosł. Przedmieście Lubuskie), jeśli tramwaj będzie skręcał do Słubic?
Ten odcinek tak, czy owak musi być obsługiwany przez dłuższy okres czasu gdyż było to warunkiem dofinansowania jego modernizacji. W dłuższej perspektywie czasowej możliwe jest jedynie zmniejszenie częstotliwości kursowania.

• Czy z uwagi na planowaną linie tramwajową na Spitzkrug, musimy zrezygnować z linii tramwajowej do Słubic?
Nie, odcinek na Spitzkrug byłby wybudowany jedynie razem z trasą do Słubic,gdyż tylko wtedy warunki dofinansowania są atrakcyjne. Europejskie dotacje są tylko dla projektów transgranicznych, także odcinek na Spitzkrug mógłby być jedynie dodatkowym przedłużeniem linii.

Advertisements

0 Responses to “Pytania i opowiedzi”



  1. Schreibe einen Kommentar

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

w

Verbinde mit %s




ProTram

Advertisements

%d Bloggern gefällt das: